Daily Archives: maj 15, 2012

Näst efter ödmjukhet är social kompetens den mest överskattade egenskapen. Förmodligen är det mer överskattat än ödmjukhet

Jusektidningen skriver om nya sätt att rekrytera.

Fredrik Andersson, vd för 4potentials, berättar att ett av deras absolut bästa seminarier handlade om något så allmänt som – livet. Deltagarna fick diskutera olika aspekter av tillvaron under en middag. Förrätten ägnades åt uppväxten, huvudrätten åt känslor kring att bilda familj.

– Vi fick en fantastiskt bra uppfattning om deltagarnas personlighet. Så småningom kom de såklart in på arbetsliv av sig själva, och sättet de angrep det sa mycket om deras förhållningssätt och drivkrafter, säger Fredrik Andersson.

Ni har ingen aning om hur tacksam jag är att jag har en stadig fot på arbetsmarknaden och ett hyfsat jobb så att jag slipper förnedra mig genom att sitta på intervjuer och prata om min uppväxt och mina känslor kring att bilda familj. Fy fan vad jag tycker synd om dagens ungdomar som måste vända ut och in på sig själva för att hamna i ett rekryteringsregister.

Och ingen verkar reagera. JUSEK-tidningen fylls inte med kommentarer över detta ingrepp i de arbetssökandes integritet. Är detta morgondagens arbetsliv? Det räcker inte med att arbetsgivarna ska ha din arbetsinsats 8 timmar om dagen. De ska ha din själ också.

 

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

Garlic Girls

Via en blogg hittar jag till magasinet Jeanne d’Arc living. Och då inte Jeanne d’Arc living som att bli bränd på bål vid 20 års ålder, utan som i ”livsstilsmagasinet för alla som älskar den franska/nordiska lantlivet … Det är vitt och vintage, lutat, bedagat och bohem-chic”.

Plötsligt framstår Garden girls som något bonnigt och förnuftigt.

Hur fan kan man uppkalla något efter Jeanne d’Arc? Ja, förutom en grill då? Det borde vara det nya grillmagasinet. För kannibaler. Per Morberg skulle nog inte banga ur.

1 kommentar

Filed under Uncategorized