Daily Archives: april 6, 2012

Hej Huskorset!

Din kommentar hamnade i spamfiltret, och när jag skulle rädda den verkar jag ha suddat bort den helt och hållet. Ber om ursäkt. (Dessutom har jag försökt lämna en kommentar och rekommenderat BBC iPlayer, men misslyckats med verifieringen 5 gånger på raken)

Ni andra som har kommenterat; tack så mycket och jag ber om ursäkt för att jag inte har svarat, men jag har inte så mycket att tillägga.

Edit: Och vi Huskorsets blogg som det var alldeles för länge sedan som jag var inne på så hittade jag den här länken: Klicka på den, i synnerhet om ni har vetgiriga barn. Gör er beredda att svara på frågor ni inte kan.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Megalomani

Jag älskar EU. Faktiskt. Jag tror på EU som ett fredsprojekt. Jag tror att om vi flyttar runt i varandras länder, träffar pojk- och flickvänner, har sex och får barn över gränserna så kommer vi snart inte ha några gränser. Inga krig. Vi ska bara se till att sparka ut cyprioterna och malteserna först. Framförallt malteserna.

Visst. Det finns mycket som är fel i den politik som EU för. Väldigt mycket. Men det finns också väldigt mycket som är fel i den politik som Sverige för. Och som Stockholm för. Och som varje liten sketkommun som ska sätta sig på kartan genom att bygga en arena och finansiera detta genom att dra ned på vård, skola och omsorg för.

Jag brukar säga att Kommissionen är de små medlemsstaternas kompis. Jag har inte kommit på det själv. Jag har snott det från en som är ännu mer EUforisk än vad jag är. Visst; Kommissionen är inte opartisk. Kommissionen hackar hellre på små länder än på stora. Men Kommissionen är den enda som försöker hålla efter de stora länderna. Utan Kommissionen skulle de små länderna inte ha en chans på den skolgård som heter Europa.

Hädanefter ska jag också säga att Kommissionen är de små skattebetalarnas kompis också (och bekvämt nog glömma bort all jordbruksstöd) sedan man inlett fördjupad undersökning om det finns illegalt statsstöd bakom byggandet av Uppsala Arena.

Byggandet av groteska arenor i varenda avkrok av landet visar på problemet med demokrati. Fast det gör det ju egentligen inte. Diktaturer är ännu bättre på att bygga megaarenor. Officiellt för att få dit bröd och skådespel som håller folket lugna. Inofficiellt för att man kan använda dem för att samla upp och skjuta oppositionella.

Tidningen Vi hade i marsnumret en artikel om arenabyggande runtom i landet. Deprimerande läsning. Det enda positiva är att man bara kan vara skatteskriven i en kommun, så man behöver inte bidra till alla dessa förlustaffärer. För min del räcker det gott med Globen och den nya arenan bredvid den.  Uppskattad kostnad för att bygga Stockholmsarenan är 2.84 miljarder kronor. 4.487 kronor per skattebetalare i Stockholms kommun. Och det är bara byggkostnaderna. Sedan tillkommer driftskostnaderna. Globen har gått med förlust nästan varje år sedan de invigdes.

Det mest cyniska är att man inte ens räknar med att arenorna ska gå med vinst. ”Men arenan kommer inte att tjäna några pengar, det är det regionen som gör. Folk som ligger över, äter och dricker”. Tjomoss. Det första jag lärde mig i yrkeslivet är att samhällsekonomiska vinster är det man drar till med när man inte kan få en kalkyl att gå ihop på något annat sätt, hur man än försöker. Och alla ekonomer vet hur lätt det är att få en kalkyl att gå ihop.

Tidningen Vi ställer frågan:

”Men vad ska politikerna göra?
En sak glöms bort i de mästrande Timbro-rapporterna. Kommunerna förväntas konkurrera om invånarna. Knäckfrågan: ‘Om alla andra bygger, hur ska vi göra då?'”

Tja, vad sägs om att inte bygga och konkurrera om invånarna genom att ha en låg kommunalskatt och bra service? Det skulle i varje fall jag uppskatta.

Men den mest korkade av alla korkade kommuner är ändå Solna. Solna består i princip av en rangerbangård, en motorvägskorsning och en fotbollsarena. Nu ska man bygga en till arena. (Som heter Friends, men det är ett helt annat blogginlägg). Inte ens de som fattade beslutet kan tro att Solna-regionen kommer att tjäna på att bygga arenan. Max en procent av dem som besöker arenan kommer att äta eller bo i Solna, och det är inklusive de som redan bor där.

PS; På tal om EU. Visste ni att Kommissionärerna förväntas vara så landsneutrala och EU-förespråkiga att de inte får kalla sitt hemland för dess namn, utan förväntas använda termen ”Det land som jag känner bäst”.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized