Daily Archives: december 19, 2011

Män som skrevar

Den nedlagda facebook-sidan med skrevande män i SL-trafiken har återuppstått som blogg.

Södermalmsnytt (where else?) hade ett reportage för någon vecka sedan om FB-sidan och blev sedan nerlusade med mail och brev som menade att alla feminister borde våldtas och att nu var det faktiskt så att pungkulorna behövde plats och typiskt feminister som inte ens fattade så enkla saker.

När jag redogjorde för debatten för J (vilket inte var det lättaste eftersom han – bland annat – inte förstod varför folk skrevade, hur någon kunde försvara det eller vad det hade med feminism att göra) fnös han bara och konstaterade att ingen av hans kollegor eller bekanta skrevade med benen. Inte offentligt i varje fall. Och det var inte en fråga om att pungkulorna behövde luftas, utan en fråga om hyfs.

Men jag undrar ändå, om det inte finns något samband. Väldigt få av mina manliga vänner skrevar och de som gör det kännetecknas ofta av bristande allmänhyfs. Men jag umgås ju bara med akademiker. Kanske mitt urval är för snävt för att jag ska kunna yttra mig. Det fanns ju någon forskare som hävdade att kvinnor med stora bröst är sämre på matte. Kanske är det så att män med stora pungkulor är mer ohyfsade och mindre benägna att ta en akademisk examen. Jag känner att det finns ett outforskat område här.

 

5 kommentarer

Filed under Uncategorized