Daily Archives: augusti 14, 2011

There but for the grace of god, go I

Är på landet. En helg som alla andra, med dess beskärda del av rosévin, mördarsniglar och svampplockning. Av någon anledning har jag dock njutit mer av varenda ögonblick. Kanske för att det är början av den bästa tiden av året att vara på landet; den tidiga hösten. Fortfarande varmt, men inte äckligt varmt, och betydligt lugnare. Färre sommarstugeägare, mindre gräsklippning, färre vattenscotrar.

Har vältrat mig i tanken hur lyckligt lottad jag är. Läste nyligen – på Twitter, FB? – att om man kan äta tre mål mat om dagen, så tillhör man de rikaste 15% i världen. Vet inte om det stämmer, men det verkar rimligt. Och om man kan äta tre mål god, variera och näringsrik mat mål om dagen, dricka gott vin emellanåt, ha hela och rena och funktionsdugliga kläder och ett varmt och säkert boende, så hör man förmodligen till den rikaste procenten i världen. Ovanpå detta har jag alltså ett enkelt men fantastiskt beläget hur i skärgården. Jag är inte ganska lyckligt lottad. Jag är väldigt lyckligt lottad. Funderade lite på om det här med reinkarnation stämde, vad jag hade gjort i tidigare liv för att få det så bra som jag har det nu. Konstaterade att, om det här med reinkarnation stämmer, jag förmodligen kommer att åka ner ett antal pinnhål i mitt nästa liv. Tur då att jag inte tror på reinkarnation.

Så läste jag Daily Mail. Vet verkligen inte varför jag gör det. Men det är som att klämma på en finne, man borde inte göra det, men det är något speciellt äcklande med att se varet och talgen ploppa ur. Nu är jag ju så gammal att det var länge sedan jag hade ordentliga finnar, men jag kommer ihåg känslan. Så är det i varje fall att läsa Daily Mail. Lite som att läsa Genusnytt. Men skillnaden är att man emellanåt inte bara blir äckeltjusad, utan helt igenom deprimerad av den erbarmliga och totalt oempatiska människosyn som grasserar på DM och bland deras kommentatorer. Man inser att Storbritannien verkligen är ett helt annat land än Sverige.

Idag handlade det om att polisen hade riktat ett skarpladdat vapen mot en 15-åring som låg på marken. 15-åringen ingick i en grupp ungdomar i åldern 11-15, som visiterades av polisen. 11 år. Det är lika gammal som min son. Han har ett barn. Som blir större, men är långt ifrån lika stor och lika tuff som han tror att han är. Ett barn. Som har fått lov att vara ett barn. Hur har livet varit för en elvaåringen som drar runt i Manchester och blir jagad av polisen?

I det här fallet har dock Daily Mail lite distans till polisens agerande. Förstår inte vad som tagit åt dem. Brittisk sensationspress med ett mänskligt ansikte? Världspremiär i så fall. Några sådana skrupler har i varje fall inte kommentatorskåren.

”Maybe these little gangstas will think twice before flashing an imitation weapon on the streets of Manchester again”

”Finally!!!! The Police SHOULD be FEARED. Do you get it now all you HR activists????????????

Och det är bara 2 av de 5 som kommer upp först. De andra orkar jag inte läsa. Men de är inte ensaamma. Den första kommentaren hade 1196 gillande, den andra 1097.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized