Daily Archives: augusti 8, 2011

Vilket härmed är bevisat

Svenskan har en bra artikel om homofobin på svenska arbetsplatser, svårigheterna att komma ut, samt vad det medför för ens möjligheter att vara sig själv på jobbet.

”Många har en åsikt i ämnet. En del tycker att man ska hålla sin sexualitet för sig själv, vad man gör i sovrummet har ingenting med jobbet att göra.

Kanske inte. Men tänk att aldrig kunna berätta för kollegerna om en spännande dejt man haft. Tänk att aldrig prata om vad man gjort i helgen eller vad man har för semesterplaner och tänk att ständigt behöva oroa sig för att någon ska ”avslöja” en.

Det tar på krafterna. Det skapar olyckliga medarbetare och påverkar deras produktivitet vilket i sin tur slår tillbaka mot företaget.”

Egentligen ganska självklart kan man tycka. För alla med den minsta uns av empati. Men då har man inte räknat med svenskans läsare. I kommentatorsfältet slår hatet och intoleransen till med stormkraft. Typ The Heternormative empire strikes back. With a vengeance.

Eller vad sägs om kommentarer som:

”Det är ju för jäk-igt att våra bolagsdirektörer inte är homosexuella allesammans – kvinnor som män. Först när detta uppnås så blir samhället drägligt – om jag nu har förstått krönikan rätt…

Ja, det allra bäste vore förstås om alla helt enkelt tvingades att bli HBTQ-personer – vilket underbart samhälle vi skulle ha då!”

”Tänk, jag trodde att man gick till arbetet för att arbeta? Inte för att göra en stor sak av sin sexualitet. Om man har behov av det så kan man väl göra det på sin fritid.”

”Varför måste det finnas HBT-förebilder!
En förebild vore om HBT-folket kunde acceptera att försöka vara likvärdiga med heterosexuella och inte ställa till med sådana spektakel som PRIDE.
Med PRIDE så BEVISAR man för alla att man är underliga!!
Acceptera era egenskaper och lev normala liv!”

” När jag arbetar så vill inte jag att mina kollegor ska ha full insyn i mitt liv och allt jag sysslar med på fritiden. ”

”Svenskt Näringsliv kanske vill signalera med sin lysande frånvaro att man sköter sitt jobb på arbetstid och sitt sexliv på fritiden. Skönt att det finns några som vågar bryta den politisk korrekta normen och avstår från denna freakshow. ”

Sällan har jag sett en sådan samstämmighet mellan tesen i en artikel och kommentarerna. Det lustiga är att jag tror inte att någon av kommentatorerna ens är i närheten att förstå att deras ”invändningar” istället bekräftar artikeln. Det är nästan – nästan – så att man skulle kunna tro att artikelförfattaren har hittat på alla kommentarerna själv.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized