Daily Archives: juni 17, 2011

Small world

ag Igår gick jag till banken för att göra en inbetalning på ett italienskt konto. Det var en upplevelse. För att komma in på kontoret måste man gå genom en sluss. En sån där som ser ut som teleportern i Star Trek.  En person i taget, och man fick inte ha med sig mobiltelefon. Svårare än att komma igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen. Väl inne hamnade jag i kassan med världens suraste bankkärring. Det var med största möda jag lyckades avhålla mig från att kalla henne för f***a i Elvaåringens närvaro. Ingen engelska pratade hon heller, och hon vägrade att fråga några av sina kollegor om de pratade engelska, men lyckades meddelst suckar och ögonbrynshöjningar göra sig förstådd att jag och mina tre lektioner i italienska självstudiekurser inte var värda att komma in på hennes bank. Där skulle man helst prata italienska. Och jag tänkte ”Så där j-a arrogant och otrevlig mot främlingar är man bara om man aldrig har varit utomlands”.

I varje fall kunde jag inte sätta in pengarna, eftersom man måste ha med sig sitt pass. Hade ångest hela morgonen för att gå dit igen, eftersom jag antog att jag skulle bli på dåligt humör efter att ha träffat henne. Men så hittade jag ett annat bankkontor. Med en ung tjej. Som var jättedålig på engelska, men som försökte och var trevlig, och som uppskattade att jag försökte använda mig av de få italienska ord jag kan. Hon hade varit i Stockholm, visade det sig. Fem dagar för två år sedan. Med Ryan Air.

Då slog det mig att Ryan Air ju faktiskt inte bara transporterar solsugna stockholmare till lokala flygplatser som ingen har hört talats om, långt från närmsta stad. De ger ju också en möjlighet åt folk som bor på landet att ta sig över hela Europa, utan att behöva byta i huvudstaden. Det är ju fantastiskt. Eller hur.

Bara jag skriver det här blir jag irriterad på subban på Banca di Sardegna. Funderar på att gå tillbaka dit idag, visa ett finger och säga va fan cule, eller hur det stavas och vad det nu betyder. Risken är bara att jag inte kommer ut genom slussen.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized