1361 and all that

Eftersom senaste Economist hade rubriken ”The joy of growing old (or why life begins at 46)” (bloggarens anmärkning; först råkade jag skriva ”The joy of growing odd, vilket förmodligen är lika sant och mer intressant – en orsak till att man blir lyckligare ju äldre man blir kan vara att man släpper fram sin odda sidor), men eftersom detta, tog jag hem det numret. Eftersom det numret är julspecial med flera fördjupningsartiklar är jag en mer lärd kvinna på denna sida julafton.

Bland annat har jag läst om Englands största slag; vid Towton 1461. För några år sedan hittade man också en massgrav där, och inte vilken massgrav som helst, och inte bara den största i England, utan.

”The only comparable find is that of a mass grave of the victims of the Battle of Wisby in Sweden in 1361”

Där ser man.  Valdemar Atterdag har jag hört talats om, men att Sverige har haft en av de största (upptäckta) massgravarna utanför Kambodja – och den största historiska – var faktiskt en nyhet för mig. Eller kanske inte en nyhet. Det är möjligt att jag lärde mig det i fyran då jag senast läste svensk medeltidshistoria, men jag har hunnit glömma bort det många g¨nger därefter.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “1361 and all that

  1. Jag betvivlar starkt att man får lära sig det där i mellanstadiehistorian. Starkt. Betvivlar jag detta.

Kommentera

