Daily Archives: december 1, 2009

Värdelösa värdegrunder

Idag har jag fått ett mail från Nioåringens lärare, med skolans officiella motivering till varför Nioåringen inte får ledigt.

”Angående X:s ledighet vill jag bara understryka att jag bedömer att han går miste om viktiga värden skolan genom att inte delta i traditioner såsom Lucia och skolavslutning. Enligt skollagen har han närvaroplikt samtliga skoldagar under året, och dessutom gäller återhållsamhet med beviljande av ledighet. Ni tar ju ledigt för X 10-12 dagar varje läsår och det blir en lång period sammantaget under flera år. Jag har inte mandat att ge honom ledigt och jag anser naturligtvis att han ska vara i skolan när det är skoltid och resa bort när han har lov.”

Tjaa. Hur svarar man på det. Den första frågan är ju vad ”viktiga värden skolan genom att inte delta i traditioner såsom Lucia och skolavslutning” är för värden. Och vill jag att min son ska ha de värdena? Hur jag än funderar kan jag inte komma på något vettigt värde som Lucia och skolavslutningen förmedlar. Att en svenska kulturen bara kan historiska personer av sydeuropeiskt ellerr mellanösterskt (?) ursprung, om vi först gör dem ariska. Och om det mot någon förmodan finns vettiga värden att hämta hem, så skall de ställas mot att Nioåringen lär sig simma, och att han upptäcker andra kulturer och sedvänjor, traditioner och värderingar (Jaaa. Den kanariska kulturen är också en kultur).

Det finns en inskränkthet i mailet som upprör mig. Inte bara i det enskilda fallet, utan som ett uttryck för skolans syn på lärande och på människor. Man ska vara i skolan för att man ska vara i skolan. Svenska traditioner är bra och skall matas in till vilket pris som helst. Utländska intryck är av ondo. Utlandsresor är meningslösa.

Vet inte hur jag ska göra. Om jag ska ta frågan till rektor en gång till, eller överklaga till utbildningsförvaltningen. För min egen skull skulle jag bara stritta, men Nioåringen är så rättskaffens, och vill följa regler. Och det är väl bra. Kanske. Å ena sidan vill jag att han ska lära sig att ibland måste man bryta regler. Å andra sidan vill jag inte att han ska lära sig det riktigt än. Det blir så jobbigt.


			

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

Äntligen!

Lottens julkalender är igång! Klicka er dit och börja gissa. Och länka så att andra hittar dit. Det här är årets kulturgärning. Ett litterärt evenemang som intresserar en störrde del av befolkningen än Nobelpriset. Borde vara det i varje fall. Fast ni får inte vinna t-tröjorna från mig.

Egentligen borde det finnas en pyramidspelsregel, som gör att den som länkar nya människor till Julkalenderna får en t-tröje-provision.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

Twitt, twitt, kommer aldrig mer tillbaka

Mitt twittrande går upp och ner. Just nu är det lite upp, efter en lång period av inaktivitet. Men jag följer twitter. Följer samma gamla twittrare som vanligt. När jag får tid och ork och lust, och den inte går åt till att lägga patiens på datorn, så skall jag kolla upp DeepEd:s förteckning över twittrare som bloggar. Eller bloggare som twittrar. Multitasking. I varje fall en fantastisk ambition. Avsnitt I, II, III, IV, V, VI och VII. Hittills.

Dessutom har svenskan idag en lista på tio rese-twitters, inkl Ving sista-minuten till Arlanda. Det är ju jättebra. Det är bara att hoppa på och ta med sig Nioåringen. Han får säkert ledigt från skolan utan problem. Han är ju så duktig.

1 kommentar

Filed under Uncategorized