Daily Archives: oktober 10, 2009

Upperclass twits of the year

Det finns en förening som heter Sveriges Jordägarförbund. Där blir man inte medlem om man har en sommarstuga. Inte heller om du har en vanlig sketen bondgård. Det är närmast en intresseförening för Sveriges jordägande adel.

Jag har via kontakter kommit över deras senaste Medlemsinformation. En inblick i en annan värld. Där får man bland annat veta att förbundet ordnar en studieresa till Argentina våren 2010. Man verkar dock vara lite orolig för att vilket kreti och pleti som helt som har råkat bli medlemmar i förbundet ska anmäla sig. Därför ”förbehåller sig styrelsen rätten att meddela vilka som får plats och inte”. Först till kvarn verkar vara en hopplöst modern demokratisk uppfinning.

Man gör också reklam för Jacob Palmstiernas nya bok ”Egendomspraktikan . om konsten att ärva, förvalta och utveckla med framgång”. Om jag bara hade läst den boken i min ungdom, jag skule så gärna vilja bemästra konsten att ärva. Men det kanske inte är för sent.

Som en avslutning vill jag citera ordförandens – Henrik Treschow – krönika, såhär i jakttider.

”Jag önskar er alla trevliga dagar i den vackra skogen och kom ihåg: ”Hellre ordentligt packad än frusen på passet”!

5 kommentarer

Filed under Uncategorized