Daily Archives: oktober 3, 2009

Nördmaskinen

Hemkommen efter en vecka i internationella sammanhang. Har gått upp två kilo och säger ”Pardon” när jag tränger mig i tunnelbanan.

Nioåringen har efter senaste leksaksdagen på skolan fått en ny hobby. Warhammer. Han hade också blivit tipsad om en Warhammer-affär i närheten av Gallerian. Vi passerade där i går kväll. För att vara på säkra sidan såg till jag till att det var precis innan stängningsdags. Men i affärer som drivs av nördar är stängningsdags ett relativt begrepp. Vi var där i 20 minuter, och de förklarade att Nioåringen var välkomna tillbaka dagen därpå, så kunde de visa honom hur man spelade.

”Kostar det något”. Nioåringen var något orolig, eftersom han anser att jag är den snålaste människan i Stockholm.
”Nej, det är gratis”
”Det är som när de delar ut gratis crack utanför skolorna, och sedan är eleverna fast. Förlåt, det var ett skämt”, skyndade jag mig att tillägga när jag såg expeditens min. (Egentligen är expedit fel ord. Lekledare? Warhammerinstruktör?)
”Åhh. Jag hoppas att jag blir fast på en gång” Nioåringen.

Sedan gick vi till NK och köpte smink för 895 kronor, inklusive borstrengöring för 200 kronor.

Klockan åtta i morse började Nioåringen tjata om att vi skulle åka till Warhammer-butiken. Kvart över tio var vi där.

”Hur funkar det här då? Jag lämnar in honom nu, och hämtar honom runt tre-tiden?”
”Ehh. Tre kanske är lite väl länge”
”Jag skojade bara”

Nioåringen tittade sig omkring med uppspärrade ögon, gapande mun och för lycklig för att kunna uttala en fullständig mening. Som ett barn i en godisbutik. Fast godisbutiker impar ju inte på barn längre. Hämtade ut honom 1½ timme senare. Då hade han fått spela spel, måla en figur (som han fick ta med sig hem), samt fått en gammal Warhammer-tidning, White Dwarf.

Det har aldrig varit så lätt att få honom att städa rummet genom att hänvisa till veckopengen. Det enda jag oroar mig för är at han ska bli en Warhammer-nörd och sluta sina dagar som expedit i Warhammer-butiken.

Å andra sidan finns det betydligt värre öden.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized