Daily Archives: april 28, 2009

Anglofobi

Anglofiler måste ju vara den mest grundlurade gruppen i världen. De verkar gå runt och tro att England är en blandning av Brideshead revisited och Miss Marple, när alla andra inser att Little Britain i det närmaste är en dokumentär. Läs Daily Mail, så får ni se. Helst dagligen. Dagens Little-Britain-pris tas av kvinnan som hamnar i fängelse för att hon har högljutt sex, enligt asbo-lagen.  Asbo är, som jag begriper det, en engelsk lag som gör att man får gripa, bötfälla och fängsla folk för att de är allmänt jobbiga, även om det inte är direkt olagligt.

Också i dagens Daily Mail. Tory dementerar att David Cameron gick på ett rave-party 1998. Ehhh. För första gången i världshistorien håller jag med Daily Mails kommentatorer. Det skulle göra underverk för Camerons imagen, om det verkligen var han som var på rave-partyt.

Och den brittiska drottningen har skickat sitt första officiella e-mail.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Gäst hos verkligheten

I helgen var jag för andra gången i mitt liv i Hammarby Sjöstad. Det var som att hamna mitt i JM Byggs reklamfilm. Den där med en vacker kvinna i ett hel operrsonligt hem, som går ut på balkongen och så kommer hennes man efter och man hör grannarna sjunga Ju mer vi är tillsammans och så tror man att det är trailern till en psykologisk thriller.

Det som slog mig mest var hur offentligt livet verkar vara. Balkonger och lägenheter med full insyn från gatan. Inga bakgator, inga bakgårdar, inga sunkiga affärer man kan smyga in i med itvättat hår och skitiga mysbyxor. Hela Hammarby Sjöstad var en som en catwalk för den moderna innerstadsmänniskan. Den som är så modern att hen inte ens vill bo i innerstan. Inget utrymme för vinddrivna och misslyckade existenser. hade jag flyttat dit direkt efter min skilsmässa hade jag säkert kännt mig väldigt ensam. Nu skulle jag säkert trivas där, om det inte vore så off. Värre än Reimersholme.

De som bor i Sjöstaden hävdar att det är unikt; varken innerstad eller förort. Det har de rätt i. Det är som en turistort. Balkonger överallt, promenadstråk och ett serviceutbud som liksom inte är på riktigt, överdimensionerat med serveringar och halvballa affärer och fullt med glada människor. Det var skönt att komma hem till min odesignade bakgata på knivsöder.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized