Incredible India

Det blev fel i Åttaåringens visum till Indien. De två sista siffrorna i passnumret hade kastats om. Istället för att överlåta problemet på LäsochRes (big mistake) åtog jag mig att fixa till det själv.

Problemet var bara att från och med idag så har indiska ambassaden överlåtit visumhanteringen på ett företag, T&T Services eller något sådant. Eftersom de hade visumutlämning hela dagen, och inte bara mellan fyra och fem, som det var på ambassaden, förutspådde LäsochRes att det inte skulle vara såna köer eller kaos som det brukar vara på ambassaden.

Köer var det inte, men väl kaos. Det var två personer före mig, och det tog mig en halv timme att komma fram. Det berodde på i huvudsak två faktorer; dels var det en stokastisk köprincip, som gjorde att folk som kom efter mig bara gick fram till kassorna och betjänades. Dels så var det bara två personer som bemannade servicedeiskarna, medan ungefär sex personer yrade runt bakom.

Efter en halv timme hade det fortfarande inte blivit min tur, men då gick jag fram till en disk. Hon som satt där kunde inte hjälpa mig, men hon skulle be någon annan. Någon annan sa att jag borde gå till ambassaden. Jag bad henne ringa och kolla att de verkligen kunde hjälpa mig idag, för annars skulle jag hellre lämna in passet, och hämta det någon annan dag. Någon annan gick och ringde. Efter 20 minuter haded jag fått nog. Då var jag ganska irriterad. Jag bad dem fixa det. Men då kunde de helt plötsligt inte göra det, eftersom jag (LäsochRes) hade lämnat in ansökan på ambassaden. Vilket väl var ganska jävla självklart, medan tanke på att det här kontoret öppnade idag, och jag knappast hade kunnat hinna lämna in det på morgonen, få tillbaka visumet (vilket skall ta två arbetsdagar), och märka att något var fel, på mindre än en dag.

Skitsur var jag. Så där sur att jag undrar över hur jag ska klara mig i Indien, om inte allt flyter perfekt. Men då har vi en reseledare. Som jag kan bli sur på.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Incredible India

  1. Helene

    Hahahaha….underbart!

    Sådär har jag det varje gång jag är på posten, sjukhus, läkare, skolor, fk, kommun, landsting, medicinuthämtning och överallt annars:)

Kommentera

