Daily Archives: augusti 27, 2008

Anfall är bästa försvar

Gyllenhammar och Zanden har formulerat ett slags svar, enligt den gamla överklassprincipen Never Excuse, Never Explan. Den omfattande kritiken avfärdas med att det är ett uttryck för moralpanik och hyckleri. De spelar förvånade över att någon kunde tro att ”När vågar vi erkänna att det kan finnas ömhet i ett slag över munnen? Och hur kan vi hjälpa misshandlade kvinnor, om vi hymlar med den magnifika kraften i ett försoningsknull?” avsåg ett slag över en kvinnas mun. Det är ju uppenbart att det är symbolik, ett poetiskt anslag, att försöka ta i vårt eget mörker o smärta”.

Jag fick en flashback till mitt första jobb, när jag hörde två kollegor beklaga sig för varandra över hur jobbigt det var att vara så intelligenta och kunniga som de var, eftersom de hade så svårt att formulera sig på ett så enkelt sätt att andra människor begrep vad de egentligen menade. Iakttagelsen var korrekt, men kanske inte slutsatsen.

Man inser också vilka noviser Gyllenhammar och Zandén är i internetvärlden, när de redan i sitt andra inlägg spelar ut nazistkortet; ”Ett litet land saknar fördelen av variationer i sin struktur, makten delas av alltför få, vi slår oss för bröstet med vår egen förträfflighet. Har vi redan glömt att nazisterna var så säkra på vår lojalitet att de inte ens behövde invadera oss?”

Men mycket klarnar när man läser Vassa Eggens förhandsrecension av Newmill.

”I korthet funkar Newsmill så här: Sajten skapar debatt genom att be kända eller initerade (helst både ock) människor skriva debattinlägg i av redaktionen utvalda ämnen.
Läsarna kan reagera genom att skriva egna inlägg på sajten eller länka till sajten från sina bloggar. Eller kommentera. …
Marknadsföringen ska ske genom uppmärksamheten vid lanseringen samt när de som debatterar på Newsmill syns i andra debattprogram.”

Det funkade med Gyllenhammar/Zandén. Men frågan är om Newsmill har spillt sitt bästa krut innan lanseringen. Jag är inte säker på att alla bloggare kommer att fortsätta att uppmärksamma de provocerande inläggen om det är allt för uppenbart att det är en medveten marknadsföringsstrategi. Första gången är roligt och uppseendeväckande. Andra gången är effektsökeri.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

Jag är ur fas med världen, typ ett halvår före

Jag har tidigare kommenterat Försvarsmaktens nya annonskampanj, där de verkar söka personer med grav autism (kunna memorera alla passagerarna i en vagn) och allvarlig ADHD (demontera en buss på fem timmar). Idag kom jag på att jag förutspådde denna utveckling redan för ett halvår sedan.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Varje gång jag hör ordet kulturpolitik så osäkrar jag min revolver

Det pågår en kulturdebatt i Stockholm. Eftersom dtn till största delar verkar föras på DN Debatt, så är det mest en histora för de närmast sörjande. I gårdagens DN uttalade sig Stockholms folkpartistiske kultuborgarråd, Madeleine Sjöstedt.

Jag kan aldrig hålla med om att kulturen blir sämre om den delas av flera. Min liberala övertygelse bygger på motsatsen. Ett offentligt, kulturellt samtal är beroende av en bred folklig förankring. Att kulturskaparna skulle sälja ut det konstnärliga för att nå en stor publik är en förolämpning – mot såväl konstnärer som publik.”

Right. Att sätta upp Cabaret i regi av Colin Nutley, och med Helena Bergström, Richard Wolff och Sven Wollter i huvudrollerna är naturligtvis inte ett försök att sälja ut det konstnärliga för att nå en stor publik. Och att föreställningen nästan är utsåld i en och en halv månad är naturligtvis inte ett tecken på att publiken vill ha lättsmält underhållning.

Tänk om en är jättebra. Vad gör jag då? Då får jag radera det här inlägget.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized